Blog december (2020) door Ellen

Ik (Ellen) heb het geluk dat ik al enige jaren voor de verloskundigen mag werken als praktijkassistente.

Toen ik begon met werken zat de praktijk nog op een andere locatie. Wel in de Mathenessestraat, maar op nummer 75. Misschien zijn er nog cliënten die deze locatie kunnen herinneren. Het was er klein, vol, donker en super gehorig.

Ons kantoortje (beter omschreven als hok) lag achter de spreekkamer. Het had geen ramen en alle archiefkasten, stonden langs de wand opgesteld. Overal lagen spullen, post (bakjes in/uit hadden we toen nog), papieren, voorraad dozen etc. etc. Tussen de spreekkamer en onze ruimte zat een tussendeur, zodat de cliënten na hun controle rechtstreeks binnen konden lopen om een vervolgafspraak te maken. Een beetje privacy gevoelig.

We hadden, een voor die tijd, prachtig bruin Ikea-bureau (moet je nu niet meer mee aankomen) met computer, printer en uiteraard een telefoon. Als we de telefoon opnamen om een cliënt te woord te staan moesten we fluisteren, anders had de verloskundige er last van. Aangezien mijn stem best luid kan zijn in mijn enthousiasme, kwam het hoofd van de verloskundige regelmatig om het hoekje van de deur om te vragen of het alsjeblieft wat zachter mocht.

In die tijd kwamen de bloed en echo uitslagen op papier via de post binnen en was het onze taak deze te verwerken in ons digitale systeem. Vervolgens keek de verloskundige ernaar om te bepalen of er actie moest worden ondernomen. Tegenwoordig komen alle uitslagen digitaal binnen en staan ze rechtstreeks in het dossier van de cliënt. Uiteraard worden alle uitslagen nog steeds door onze verloskundigen beoordeeld. Veel efficiënter en nauwkeuriger.

We werkte toen ook met een papieren agenda om de afspraken van de cliënten in te noteren. Toen was dat erg handig. Maar nu we een digitale agenda hebben, zien we zeker de voordelen. Als een cliënt nu belt om te vragen wanneer een afspraak staat ingepland, is het met 1 druk op de knop te zien. Vroeger moesten we de hele agenda doorbladeren om te zoeken naar de naam van de cliënt. (Struikelblok was ook vaak het handschrift waarmee de afspraak was genoteerd, niet alles was even goed te lezen). Werd een afspraak verzet dan kwam de “witselkwast” corrector eraan te pas. In die tijd was er een kleine wachtruimte met keukenblokje voor koffie en/of thee en een speeltafel voor de kinderen. (Helaas kunnen we nu door het COVID19 virus jullie geen verfrissing aanbieden en ligt al het kinderspeelgoed achter slot en grendel. We hopen echt dat we in 2021 weer terug kunnen naar deze gezelligheid).

Naast de gebruikelijke kantoor werkzaamheden en het ontvangen van de zwangere, stond ook in onze functie omschrijving het onderhouden van de voortuin! Regelmatig stonden Myranda en ik te schoffelen, harken, heg te snoeien, bezemen en onkruid te wieden. Gelukkig is deze taak komen te vervallen toen we over gingen naar het nieuwe pand. (Hoera geen voortuin meer!)

Op onze huidige locatie hebben we licht, ruimte, nieuwe bureaus, en een goede telefooncentrale. De spreekkamer en ons kantoortje (nu omgedoopt als vissenkom) liggen gelukkig ver van elkaar verwijderd, zodat iedereen meer privacy heeft en wij enthousiast de telefoon kunnen beantwoorden of doorschakelen naar de verloskundige.

Dus laat maar komen alle telefoontjes met vragen, nieuwe aanmeldingen of gewoon even een gezellig kletspraatje; we zijn er helemaal klaar voor.

 

Translate »

Pin It on Pinterest