Zwangerschapsklachten

Klachten

Tijdens de zwangerschap kun je last krijgen van verschillende klachten. Al vanaf dag 1 van de zwangerschap is je lichaam volop bezig met allerlei aanpassingen, daarbij schommelen je hormonen en groeit je baarmoeder. Dit zorgt regelmatig voor wat ongemakken. Hieronder vindt je de de meest voorkomende klachten.

 

Vermoeidheid

Vooral in het begin van de zwangerschap kun je je flink vermoeid voelen, vaak slaap je hierdoor ook meer. Er gebeurt van alles in je lichaam als je net zwanger bent en dit kost veel energie. Daarbij schommelen je hormonen wat ook voor extra vermoeidheid zorgt. Er bestaat helaas geen wondermiddel tegen vermoeidheid, het beste wat je kunt doen is luisteren naar je lichaam en meer rust nemen.

Misselijkheid

Tijdens de eerste maanden van de zwangerschap komt (ochtend)misselijkheid en overgeven geregeld voor. Dit wordt veroorzaakt door hormonen die nu volop in je lichaam aanwezig zijn.

Een lege maag maakt de misselijkheid erger, dus probeer regelmatig kleine beetjes gedurende de dag te eten. Eet voordat je opstaat iets lichts, zoals een sneetje peperkoek of een cracker. Vermijdt grote maaltijden en sterk gekruid of vet voedsel. Verse gember kan soms helpen tegen de misselijkheid.

Indien bovenstaande adviezen niet goed helpen of je niks kunt binnenhouden, neem dan contact met ons op.

Maagzuur

Op verschillende momenten in de zwangerschap kun je last krijgen van brandend maagzuur. Dit kun je ervaren als een pijnlijk gevoel rondom de maagstreek en slokdarm en/of het oprispen van voedsel.

Vanille vla helpt  tegen maagzuur, daarbij mag je ook Rennies, Gaviscon of Antagel gebruiken. Probeer te gekruid of vet eten te vermijden en drink geen dranken met koolzuur. Soms kan het ook helpen om een kussen onder het hoofdeinde van je matras te leggen, zodat je iets hoger ligt in bed.

Obstipatie/moeilijke stoelgang

Obstipatie is een ander woord voor moeilijke stoelgang. Wanneer je zwanger bent, kun je hiermee te maken krijgen. Door de hormonen (progesteron) werken je darmen trager. Hierdoor heb je vaak minder ontlasting en blijft de ontlasting dus langer in de darmen zitten. Met als gevolg dat er meer vocht uit onttrokken wordt en je ontlasting harder en droger wordt.

De groei van de baarmoeder maakt het je darmen ook lastiger. De darmen komen in de verdrukking en kunnen hierdoor niet optimaal werken.

Obstipatie kan zorgen voor buikpijn of een opgeblazen gevoel, daarbij is het vaak lastiger om ontlasting te hebben en kunnen er aambeien ontstaan.

Tips voor een betere stoelgang:

  • Eet vezelrijk voedsel, zoals rauwkost, fruit (met schil) en volkoren producten. Het toevoegen van extra zemelen of lijnzaad kan ook goed werken.
  • Drink voldoende, minstens 2 liter water of thee per dag.
  • Blijf in beweging!

Het gebruik van Roosvicee Laxo of vezelzakjes via de huisarts kunnen ook goed werken.

Aambeien

Aambeien komen veel voor bij zwangere vrouwen. Ze kunnen jeuk en pijn aan de anus veroorzaken en het is een van de vervelendste zwangerschapskwaaltjes.

Aambeien ontstaan door extra druk op de aderen in de anus. Veelal komt dit door langdurig persen bij de ontlasting. In de regel loopt de ontstane druk in de aderen weer weg na de ontlasting, wanneer dit niet gebeurt kan dit aambeien tot gevolg hebben.

Tijdens je zwangerschap werken je darmen wat trager en kan je last krijgen van obstipatie. Hierdoor krijgen veel vrouwen tijdens hun zwangerschap voor het eerst last van aambeien. Drink voldoende en eet vezelrijke voeding om obstipatie te voorkomen.

Daarnaast zorgt ook de toegenomen omvang van de baarmoeder voor extra druk op het weefsel binnen de anus, wat de kans op het ontstaan alleen maar groter maakt.

Wat kun je tegen aambeien doen?

Het belangrijkste is om voor een goede stoelgang te zorgen en obstipatie te voorkomen. Daarnaast kun je crèmes gebruiken om het branderige gevoel en de pijn te bestrijden (bijvoorbeeld Curanol of Theranal). Let hierbij wel altijd op of deze ook geschikt zijn voor zwangeren.
Ook simpelweg koelen met ijs kan de zwelling verminderen en voor verlichting van de pijn zorgen.

Bandenpijn

De baarmoeder zit met banden aan je bekken vast. Tijdens de zwangerschap groeit de baarmoeder, hierdoor komt er druk op de banden te staan en rekken ze uit. Het uitrekken van de banden veroorzaakt een zeurende en soms stekende pijn. Bandenpijn is erg vervelend, maar kan gelukkig geen kwaad voor jezelf of de baby.

Bandenpijn kun je voelen aan de zijkant (en) van je buik, rondom de navel, onderin de buik of in de liezen. Vaak helpt warmte en rust en is het snel weer over.

Pijnlijke borsten

Onder invloed van hormonen veranderen je borsten. Ze worden groter en zwaarder, de tepels kleuren vaak wat donkerder en aders worden meer zichtbaar.

Voorkomen van pijnlijke borsten is helaas niet mogelijk, maar met een goede bh kun je wel voor wat verlichting zorgen.

Spataderen

Spataderen kunnen klachten geven, zoals:
 

  • Jeukende benen
  • Zware benen
  • Vermoeide benen
  • Pijnlijke benen
Wanneer je last hebt van spataderen kunnen de volgende tips helpen:
 

  • Blijf in beweging zodat de bloedsdoorstroming optimaal blijft.
  • Zit niet met de benen over elkaar.
  • Wanneer je in rust bent, leg je benen dan
  • Maak gebruik van wisseldouches (warm/koud).
  • Laat steunkousen aanmeten via de huisarts.

Werken tijdens je zwangerschap

Soms is het raadzaam om minder te gaan werken tijdens je zwangerschap wanneer je veel (lichamelijke) klachten ervaart.
Wij raden je aan om hierover met je werkgever in gesprek te gaan. Je werkgever zal je mogelijk doorsturen naar de ARBO-arts, welke samen met jou tot een goede oplossing gaat komen.

Altijd bereikbaar

Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week te bereiken! Je kunt ons bellen via 076 – 521 88 03

Buiten kantoortijden wordt dit nummer doorgeschakeld naar de dienstdoende verloskundige.

Bij geen gehoor, zijn wij altijd te bereiken op 06 – 53 64 32 55

Onze praktijkassistentes werken van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 14.30 uur. Je kunt ze bellen of mailen voor het maken van afspraken, stellen van vragen of overige informatie. Ons emailadres is: vita@annature.nl

Translate »

Pin It on Pinterest